DATO & TID
Torsdag d. 4. oktober 2018
Kl. 09.00 – 12.00 (registrering åbner kl. 08.30)
STED
Comwell Conference Center
Center Boulevard 5
2300 København S.
PRIS
Gratis for alle*
*No-show fee 500 kr. ekskl. moms
LUKKET FOR TILMELDING
Salg og e-eksport via online markedspladser
Danske virksomheder kan blive langt bedre til at skabe eksport via digitale kanaler – og globale online markedspladser kan være en genvej. Ifølge Danmarks Statistik kommer blot 2 pct. af danske virksomheders samlede omsætning fra web-salg til udlandet, hvilket placerer Danmark på en 26. plads i Europa, blandt andet overgået af Grækenland og Kroatien. Kun 4 pct. af de danske virksomheder sælger via online markedspladser.
Udviklingen går stærkt på internettet og markedspladserne udgør en stor del af den samlede omsætning i digitale kanaler i flere lande,
- USA 43 pct.
- Tyskland 55 pct.
- Kina op mod 80 pct.
Alle lande, hvor markedspladsenerne er tilstede er billedet det samme, de vokser og tager online markedsandele.
Salg via online markedspladser kan derfor være en genvej til nye kunder og eksport muligheder, fordi markedspladserne typisk har en stor kundebase og et effektivt logistisk set-up. Nogle virksomheder kombinerer web-salg via globale online markedspladser og egen webshop og der er ikke en model som passer alle, men én ting er sikkert, danske virksomheder skal være blive bedre til e-eksport, potentialet er enormt.
Deltag på dette seminar (en del af e-eksport projekt støttet af Industrien Fond*) og få indblik i danske virksomheders holdninger, viden og erfaring med e-eksport via globale online markedspladser, hvordan markedspladserne disrupter webshops og detailhandel som vi kender det. Hør hvordan danske virksomheder har udnyttet mulighederne for e-eksport gennem online markedspladser og hvilke strategiske overvejelser du skal gøre inden din virksomhed går i gang med et e-eksport eventyr.
Program
09.00 – 09.10 Velkommen og lancering af projektet v/ Mads Lebech, Industriens Fond
09.10 – 09.40 Online markedspladser disrupter e-handel v/Jan Damsgaard, Copenhagen Business School
09:40 – 10.10 Danske virksomheders holdninger til, viden om og erfaringer med online markedspladser v/Annette Falberg, Dansk Industri
10.10 – 10.30 Pause
10.30 – 11.00 Case: Real Coffee, strategiske overvejelser herunder kanal mix v/ Lars Mansfeld-Giese, Real Coffee
11.00 – 11.30 Amazon og Alibaba fakta, forretningsmodeller og tekniske udfordringer v/ Jonas Hedman
11.30 – 12.00 Q&A panel
12.00 – 12.30 Sandwich og netværk
Programmet er med forbehold for ændringer
Om projektet
Industriens Fond har gennem temaindkaldelsen ”Nye digitale forretningsmodeller” bevilliget midler til projektet ”E-eksport via globale online markedspladser”. Projektet er et samarbejde mellem blandt andet Copenhagen Business School og DI Handel. Projektets formål er at ruste danske virksomheder med viden og kompetencer til at træffe kvalificerede beslutninger om, hvorvidt de ønsker at drive salg via online markedspladser eller ej, samt tilvejebringe værktøjer og arbejdsmetoder, så virksomheder, der aktivt vælger denne salgskanal, lettere kan etablere sig på de online markedspladser. Konkret etableres en platform, der vil lette virksomhedernes IT-integration ved salg på eksempelvis Amazon og Ebay.
Læs mere om projektet og tilmeld dig projektets nyhedsbrev.