56 pct. i USA, 55 pct. i Tyskland og 100 pct. i Kina. Online markedspladser udgør en større og større del af e-handelsomsætningen i flere vigtige eksportlande for Danmark – alligevel er det kun hver 12. danske virksomhed, der får en bid af kagen, viser ny stor undersøgelse.

Corona har hæmmet danske virksomheders eksportmuligheder og generelle vækstbetingelser. E-eksport er derfor vigtigere end nogensinde før, men med en 24’ende plads ud af 28 mulige er danske virksomheder markant dårligere til e-eksport end andre europæiske lande:

”Danmark er i høj grad et eksportland, og online markedspladser kan være en ny relevant vej ind på nye eksportmarkeder eller en måde at nå ud til flere kunder på eksisterende eksportmarkeder for danske virksomheder. Det er især relevant i en tid, hvor traditionelt eksportsalg og messeaktivitet er begrænset pga. corona, og hvor online markedspladser har stor og stigende betydning på flere markeder”, siger branchedirektør i DI Handel, Sidsel Dyrholm Holst.

De danske virksomheder kender godt til online markedspladser

En ny stor undersøgelse fra DI Handel og CBS’ projekt: E-eksport via Online Markedspladser, der er støttet af Industriens Fond, viser at 79 pct. af de adspurgte virksomheder har kendskab til online markedspladser. Det er en lille stigning på 4%-point fra 2018 til 2020 (79%).

Men på trods af den relativt høje kendskabsgrad, er der stadigvæk et begrænset antal danske virksomheder, der sælger deres varer via online markedspladser. Andelen af virksomheder der sælger på globale online markedspladser er blot steget med 2%-point fra 10% i 2018 til 12% i 2020:

”Online markedspladser har stor betydning for, hvorledes markedsstrukturerne fungerer på vigtige eksportmarkeder for danske virksomheder. Såfremt de danske virksomheder fortsat ønsker at få succes på disse markeder, er det afgørende at virksomhederne forstår forretningsprincipperne og -vilkårene for salg på online markedspladser. Det er derfor positivt med den høje kendskabsgrad til online markedspladser – særligt blandt handelsvirksomheder. Det er dog ærgerligt at se, at der på trods både kendskabsgrad og et generelt boom i e-handel på tværs af markeder pga. corona, stadig er relativ få virksomheder, der udnytter de eksportmuligheder som online markedspladser kan give”, siger professor i digitalisering på CBS Jan Damsgaard.

Et springbræt til e-eksport

Tidligere undersøgelser fra Dansk Industri viser, at logistik i udlandet er en af de største udfordringer for opstart og drift af e-eksport, uagtet om virksomheden i forvejen har traditionel eksport eller ej.

Online markedspladser kan være et springbræt for danske virksomheder, da de ved salg via online markedspladser kan tappe ind i deres eksisterende infrastruktur ift. logistik, betaling, kunder, mv. og gør, alt andet lige, opstarten og driften af e-eksport nemmere:

”Online markedspladser kan være virksomhedens første skridt til nye eksportmarkeder, men det er væsentligt at virksomhederne planlægger, hvordan de vil angribe eksportmarkedet, såfremt salget på online markedspladser bliver en succes. Det er nemlig for sårbart at være afhængig af en enkelt salgskanal”, forklarer Sidsel Dyrholm Holst og fortsætter:

”Det er ikke et spørgsmål om kun at sælge via online markedspladser, men snarere at tænke i et mix af relevante salgskanaler, hvor online markedspladser kan være en af de kanaler, som virksomhederne anvender i deres eksport.”

Det er ikke kun for virksomheder, der sælger direkte til forbrugeren, at online markedspladser kan være et springbræt til e-eksport. Undersøgelsen viser, at  46 pct. af omsætningen fra online markedspladser kommer fra forbrugersegmentet, mens hele 53 pct. af omsætningen kommer fra B2B-salg:

”Mange tror fejlagtigt også at salg via online markedspladser kun er relevant, hvis man sælger direkte til forbrugere – B2C. Men det er ikke tilfældet. Rigtig mange markedspladser formidler også eller udelukkende salg mellem virksomheder, altså B2B-salg. Det kan derfor være et springbræt for mange forskellige typer af virksomheder”, siger Sidsel Dyrholm Holst.

Amazon er én ud af 100

Amazon løber ofte med alt opmærksomheden, når snakken falder på online markedspladser. Undersøgelsen viser da også, at Amazon er den danske virksomheder typisk sælger igennem. 32 pct. af de virksomheder der sælger på online markedspladser bruger Amazon, men det betyder til gengæld også at 68 pct. af virksomhederne anvender andre markedspladser. Der findes mange forskellige typer af markedspladser med hver deres produktsortiment og dertil hørende kundegrupper:

”Der er dominerende markedspladser indenfor hvert land og indenfor hver produktkategori. I Tyskland er fx Otto og Zalando sammen med Amazon giganterne, hvor det i Kina er Tmall, Alibaba og JD, der løber med kunderne. Det betyder også, at ikke alle online markedspladser er egnet til alt. Selv på et marked hvor eksempelvis Amazon dominerer, kan der være andre online markedspladser, som er bedre egnet for virksomhedens produkter”, fortæller professor i digitalisering på CBS Jan Damsgaard, og fortsætter:

”Wayfair er et godt eksempel på en markedsplads som kan være bedre til at sælge møbler og boliginteriør end Amazon. I stedet for one-size fits all hos Amazon, har Wayfair bygget deres webshop og logistik til netop at imødekomme kunder, der ønsker at købe møbler med fx VR/AR teknologi.”

Mød giganterne

I regi af projektet E-eksport via online markedspladser og i samarbejde med Udenrigsministeriet har alle danske virksomheder mulighed for virtuelt at møde 15 af de største online markedspladser i verden den 04. februar 2021. Tilmelding er nødvendig, men det er åbent for alle: Mød og få indblik i alverdens online markedspladser

Fakta om undersøgelsen:

  • 807 producent- og handelsvirksomheder
  • Indsamlingsperiode: August/september og oktober/ november 2020
  • Download analysen her