Baggrund og formål
Danske virksomheder skal være bedre til at drive eksportsalg via digitale kanaler. Ifølge Danmarks Statistik udgjorde danske virksomheders samlede omsætning via web-salg til udlandet blot 2%, hvilket placerer Danmark på en 26. plads i Europa. Online markedspladser forventes at blive en vigtig salgskanal i fremtiden og det er derfor vigtigt, at danske virksomheder får kvalificeret viden om disse og værktøjer/metoder, så de kan træffe en forretningsmæssig beslutning om, hvorvidt de ønsker anvende disse.
Projektets formål er derfor:
- at ruste danske virksomheder med viden og kompetence til at træffe kvalificeret beslutning om, hvorvidt de ønsker at drive salg via online markedspladser
- at tilvejebringe værktøjer/metoder, så virksomhederne lettere kan sælge via online markedspladser
Målgruppe og aktiviteter
Projektets målgrupper er danske B2B virksomheder (producenter og handelsvirksomheder), der potentielt kan afsætte produkter på online markedspladser og gælde såvel iværksættere som etablerede virksomheder, både med og uden etableret e-handel.
Projektet indeholder 7 aktiviteter der skal bidrage til at højne virksomhedernes vidensniveau om online markedspladser.
- Kortlægning af danske virksomheder holdning til og barriererne for at e-eksportere via online markedspladser
- Kortlægning af de potentielle online markedspladser for e-eksport i 12-15 udvalgte eksportmarkeder
- Udvikle værktøj til at afklare virksomhedens forretningsmæssige konsekvenser til e-eksport
- Udvikle værktøj til at matche potentielle online markedspladser ift. virksomhedens forretning
- Design og udvikling af e-eksport platform
- Udvikle forretningsguide for e-eksport på online markedspladser
- Formidling af best business e-eksport cases
Hele projektet og dets aktiviteter forventes at være afsluttet inden udgangen af 2020.
Har du spørgsmål til projektet er du velkommen til at kontakte os.