Online markedspladser forventes at blive en vigtig salgskanal i fremtiden, og det er derfor vig­tigt, at danske virksomheder får kvalificeret viden om og værktøjer til disse, så de kan træffe en forretningsmæssig beslutning om, hvorvidt de ønsker anvende dem.

Mange af verdens mest succesrige selskaber er online markedspladser, herunder Airbnb, Amazon, Uber, Etsy, Indeed, og den hastige udvikling inden for markedspladser gør det mere påkrævet at forstå deres forretningsmodeller.


Hvad adskiller en online markedsplads fra webshops og kataloger?

I markedspladsmodellen samler én butik (markedspladsejeren) et vareudbud fra flere eksterne partnere (markedspladssælgerne), som sælger til potentielle kunder. Amazon, eBay, Alibaba og Agricomie er eksempler på højt konsoliderede markedspladser.

Det, der gør markedspladsmodellen så interessant og effektiv, er, at det varelager, der tilbydes på platformen, ikke ligger hos markedspladsejeren, men hos de sælgere, der er en del af markedspladsen. For eksempel: Amazon og Alibaba ejer ikke alle de produkter, de tilbyder. Samtidig har sælgerne relativt vide rammer for at udbyde deres varer eller services, så længe de følger markedspladsens regler og guidelines for kvalitet, kundetilfredshed og prisaftaler mellem sælger og markedspladsejer. I modsætning til de fysiske stormagasiner, er der ingen smagsdommer, der skal afgøre, hvorvidt en given produkt kan sælges eller ej på markedspladsen.

Typisk varetager sælgerne den operationelle del af forretningen (salg eller leverance – afhængig af modellen), mens markedspladsejeren er ansvarlig for markedsføring med henblik på at generere trafik på domænet eller app’en og dermed skabe salg. Markedspladsejeren modtager enten provision af salget eller en månedlig ydelse. Denne dualitet mellem markedspladsejer og sælger er den tydeligste forskel på en markedsplads og andre typer e-handel, som for eksempel webshops, hvor sælger selv varetager alle opgaver: markedsføring, salg og levering.

Læs også: Virksomhedernes erfaringer med salg via online markedspladser


Hvilken rolle spiller markedspladser i det nuværende digitale økosystem?

Markedspladser har været en kilde til disruptiv innovation, som har rystet mange brancher og givet ny værdi for kunderne. For eksempel har Uber kunnet tilbyde mere fleksible og billigere transportmuligheder end offentlig transport og taxier, mens Etsy har skabt et kæmpemæssigt udvalg af håndlavede produkter fra selvstændige kunsthåndværkere over hele verden.

Markedspladserne har genopfundet den digitale handel på hidtil usete måder, og er hurtigt blevet hjørnestenen i e-handel. Ifølge Lengow foregår mere end 60 pct. af digitale salg allerede via markedspladser, og ifølge Euromonitor vil over 50 pct. af sælgere i 2020 enten liste deres produkter på markedspladser eller selv blive markedspladser ved at åbne op for eksterne sælgere. Årsagerne kan bl.a. skyldes flere faktorer:

  • Opstartsinvesteringen på en markedsplads på et eksportmarked kan være lavere ift. eget set-up med webshop
  • Ressourcerne (pris og mandskab) for anskaffelse af kunder på et eksportmarked kan være lavere end eget set-up
  • Der er stordriftsfordele for online markedspladser mht. set-up for logistik, betaling og kundeservice

Læs også: Syv fordele ved Amazon Brand Registry

Lær mere om online markedspladser

Du kan blive klogere på online markedspladser gennem vores nye gratis guide, der berører de grundlæggende definitioner, begreber og forretningsmodeller på online markedspladser med cases fra bl.a. Amazon, Alibaba og eBay. Du kan downloade guiden ved at udfylde nedenstående formular.

PDF check