Amazon mener, at mulighederne for vækst ligger i det digitale B2B salg og derfor lancerede de i 2015 Amazon Business i US. I 2017 solgte hele Amazon Business for omkring 10 mia. dollar. Men, hvad siger de selv, om deres indtog på B2B markedet? Det hørte vi, da Head of Amazon Business UK Marketplace Nikhil Amin gav et oplæg i september 2018 til eCommerce Expo i London.

Indkøbsvanerne for B2B-kunder ændrer sig. 93 pct. af B2B-kunderne foretrækker at købe online, når de har besluttet, hvad de vil købe, og 74 pct. finder det mere belejligt at handle online. Det estimeres også, at B2B e-handel vil have den dobbelte størrelse af B2C e-handel i 2020.

I 2015 offentliggjorde Amazon deres nye B2B-platform: ”Amazon Business” med sloganet: ”Everything you love about Amazon. For your Business.” Amazon Business er i dag tilgængeligt i otte lande og med et årligt salg på 10 mia. dollar, regner de med at udvide kraftigt de næste par år. I Europa findes Amazon Business i England, Tyskland og Frankrig og servicerer allerede mere end 100.000 virksomheder.

– Der er blevet talt så meget om, hvornår Amazon starter op i de nordiske lande, men her har fokus været på B2C-markedspladsen, men tænk, hvis det bliver Amazon Business, der kommer først. Det bliver ihvertfald spændende at følge Amazons vej ind på det nordiske marked, siger Tevin Lac, chefkonsulent ved DI Handel.

Samme platform – flere B2B-muligheder

Ifølge Nikhil Amin, Head of Amazon Business UK Marketplace, overfører kunderne deres kundeadfærd fra B2C til B2B. Amazon Business’ vision er derfor uændret. I B2B-regi fokuserer online markedspladserne derfor stadig primært på et bredt udvalg af produkter, den bedste pris, og convenience – det gælder både i søgningen efter produkter, betalingen samt leveringen. Derfor har Amazon tilpasset B2B-markedspladsen, så det matcher B2B-kundernes forventninger. Nikhil Amin fortalte, at det bl.a. inkluderer en ændring af kategorier, mulighed for forskellige priser, mængderabatter, betaling- og faktureringsmuligheder, mm. Han mener dog, at kundeværdien i Amazon Business skal findes i nedenstående fire punkter:

  1. En fragmenteret leverandørbase.
  2. Indkøb uden for kontrakter, der uden for Amazon Business ellers kan blive en omkostningstung affære for virksomheder.
  3. Mulighed for at søge på tværs af leverandører og produkter.
  4. Kontinuerlig og korrekt ordrebehandling ved brug af Amazons outsourcing-muligheder inden for lagerstyring og levering.

– Én ting er sikkert, Amazon har som regel ”fingeren på pulsen”, når det handler om e-handel, så mon ikke de også rammer rigtigt her, slutter Tevin Lac.

Amazon er den mest anvendte markedsplads for danske virksomheder

Ifølge den seneste analyse “Danske virksomheders holdninger og erfaringer med online markedspladser” har blot 10% af de adspurgte virksomheder salgserfaringer med GOMP (red. Global Online Marketplaces). Af de virksomheder der har salgserfaringer på GOMP viser undersøgelsen endvidere, at Amazon er den mest anvendte markedsplads med en andel på 24%, tæt efterfulgt af eBay (15%).

Download hele analysen her