Anmeldelser på platforme som Amazon, Airbnb, Uber og Trustpilot er en velkendt metode til at skabe tillid hos kunderne. Amazon var de første til at introducere brugeranmeldelser i det format, vi kender det i dag, hvor kundernes tilbagemelding og kommentarer er tilgængelige for alle. Og selvom der er mange ting, der afgør, hvordan du bliver placeret af Amazons algoritme, så er anmeldelser essentielt at fokusere på.

Troværdighed og tryghed for kunden er vigtigt for både jeres salg og brand på Amazon. Konsulentbureauet be-ahead, der dagligt arbejder med anmeldelser, giver dig derfor her deres bedste tips til, hvad du skal være opmærksom på, når du beskæftiger dig med anmeldelser på Amazon.


Hvad er forskellen på Seller Feedback og Customer Review?

Seller Feedback er anmeldelser, der specifikt går på dig som sælger, mens Customer Reviews er anmeldelser, der går på produktet. Det er nemt at komme til at blande disse to typer af anmeldelser sammen, men der er væsentlige forskelle, der gør dem vigtige at adskille. Denne artikel handler kun om customer reviews.

Når en kunde afgiver feedback, vil det typisk vedrøre selve forsendelsen og leveringen af produktet: Blev produktet leveret inden for den aftalte tid, var varen pakket ordentligt og lignende. Reviews er produktspecifikke anmeldelser, som f.eks. omhandler hvorvidt størrelsen passer som lovet, eller om farven var som angivet.

Hvordan indsamler du anmeldelser

Der findes en lang række software baseret på Amazons API, der kan automatisere dine e-mails og monitorere dine product listings og anmeldelser. Softwaren har adgang til samme info, som du har gennem din seller account, dog er de ofte lidt mere overskuelige at anvende end data fra Amazon API. Det gode er, at du kan skræddersy dine beskeder og selv bestemme, hvornår og hvor mange du vil sende. Men det betyder også, at du får en ekstra udgift udover dem, du i forvejen har hos Amazon, da softwaren koster penge at benytte. Hvis du vælger at sende e-mails afsted til dine kunder, skal du huske at tilpasse dem de forskellige markeder:

– Når du kontakter dine kunder via e-mails, skal du være opmærksom på, at der kan være store kulturelle forskelle mellem markederne. Hos be-ahead har vi derfor ansatte med italiensk, tysk, engelsk og fransk som modersmål for at kunne sende alle e-mails på originalsprog og for at kunne ramme den rette tone, fortæller Søren Kipling, CEO hos be-ahead.

Du kender dine kunder bedst, og du har sikkert allerede en strategi for, hvordan du kommunikerer på dine forskellige markeder. De samme overvejelser er værd at gøre sig for dine Amazon-markeder. Man er f.eks. langt mere formel på tysk end på dansk. Det amerikanske marked er mere personligt end det britiske, hvor bl.a. høflighedsfraser er meget vigtige.

Hold øje med dine anmeldelser og svar altid på kundens kommentar

På Amazon har du få berøringsflader med dine kunder. Derfor skal du benytte alle dem, du har.

I den perfekte verden vil du altid få positive anmeldelser, men desværre ser den virkelige verden anderledes ud. Du vil komme til at modtage negative anmeldelser, og når du gør, skal du være klar til at handle.

Du skal reagere hurtigt og løsningsorienteret. Gem bortforklaringerne langt væk, og anerkend, at din kunde har haft en dårlig oplevelse. Nogle gange vil den rigtige løsning være at sende et nyt produkt eller refundere. Uanset hvad skal du dog altid huske at svare på kommentaren. På den måde viser du kunden og andre potentielle kunder, at hvis uheldet skulle være ude, står du klar til at løse problemerne. Det skaber tryghed, og i bedste fald kan du vende dinutilfredse kunde til en tilfreds kunde, som måske vil ændre sin negative anmeldelse.

4 ting du absolut ikke skal gøre

Amazon har regler for alt. Det kan du være sikker på. Det gælder selvfølgelig også for indsamling af anmeldelser. Her er et par af de ting, du skal undgå:

  • Du må IKKE betale dine kunder for at give dig anmeldelser. Betaling omfatter monetære belønninger, rabatter, produkter eller refunderinger.
  • Du må hverken lave en anmeldelse som dig selv eller med et alias. I samme ombæring må du heller ikke anmelde dine konkurrenters produkter i dit eget navn eller med et alias.
  • Og nej, du må heller ikke få din onkel eller din praktikant til at lave anmeldelser.
  • Du må ikke manipulere ’Helpful’- og ’Not Helpful’-knapperne under anmeldelserne på dit produkt. Det skyldes naturligvis, at hjælpsomme anmeldelser bliver vist øverst. Det er dog ikke specificeret, hvad det vil sige at manipulere. Men en god tommelfingerregel er, at din onkel eller praktikant heller ikke skal hjælpe dig her.

Du kan finde den fulde liste over Amazons regler for anmeldelser ved klikke her. Hvis du er interesseret i Amazons community guidelines, kan du finde dem her.